-
Hvorfor må jeg legitimere meg?Vi må sørge for at vi til enhver tid har oppdatert informasjon om kundene våre i henhold til hvitvaskingslovgivingen. Dette gjelder for alle banker i Norge. Vi er derfor pålagt å innhente kopi av gyldig identifikasjon der dette er nødvendig.
-
Hvordan utfører jeg ID-sjekk?
Det enkleste er å legitimere deg elektronisk. Du går inn i mobilbanken og finner "Legitimering" under "Profil".
ID-sjekk med mobilbank
Du må sørge for å ha lastet ned BankID-appen og ha pass, Nasjonalt ID-kort eller ID-kort fra EU/EØS-land tilgjengelig før du starter. I mobilbanken klikker du på "Kom i gang" og så blir du automatisk tatt med til BankID-appen etter at du har gitt ditt samtykke. Så er det bare å følge instruksjonene derfra.Har du ikke smarttelefon, mobilbank eller ønsker du ikke å laste ned BankID-appen, kan du legitimere deg fysisk hos banken. Ta kontakt med oss for å avtale time.
-
Hva er gyldig legitimasjon?
Når du skal legitimere deg elektronisk er det kun pass, Nasjonalt ID-kort eller ID-kort fra EU/EØS-land som kan brukes. Du kan ikke bruke førerkort eller bankkort med bilde til dette.
Har passet ditt utløpt, eller har du ikke pass eller ID-kort, må du møte opp fysisk i banken. Da kan du bruke følgende legitimasjon i tillegg:
- norsk førerkort utstedt etter 01.01.98
- norsk bankkort med bilde (fra en annen bank)
Merk at legitimasjonen ikke må ha gått ut på dato, samt at du ikke kan bruke nødpass som legitimasjon.
-
Jeg har tidligere legitimert meg - må jeg legitimere meg på nytt?
Vi som bank har strenge krav på oss til å identifisere kundene våre (en del av hvitvaskingsregelverket). Selv om du har vært kunde i lang tid, eller tidligere har legitimert deg, kan det tenkes at du må ta en ID-sjekk på nytt. Det kan ha kommet nye krav etter at du sist legitimerte deg, eller legitimeringen sin kan av en eller annen grunn være mangelfull. Har du fått beskjed fra oss om at du må legitimere deg på nytt betyr du må ta en ny ID-sjekk.
-
Jeg har ikke mottatt beskjed om ID-sjekkVi kontakter alle våre kunder som må legitimere seg på nytt. Hører du ikke fra oss, betyr det at vi har tilstrekkelig og riktig informasjon om deg, og du trenger ikke å legitimere deg på nytt.
-
Jeg har ikke gyldig pass - hva gjør jeg?Hvis du ikke får skaffet nytt pass, eller du ikke har annen gyldig legitimasjon tilgjengelig, ring oss for å avtale fysisk time her.
-
Jeg er ikke kunde - hvorfor må jeg gjennomføre en ID-sjekk?Vi sender kun ut melding til våre aktive kunder, eller hvis du står som disponent på en aktiv konto. Kontakt oss så kan vi hjelpe deg med å sjekke hvilken konto meldingen er basert på.
-
Hva brukes informasjonen til?Vi behandler alle opplysninger vi innhenter for å ivareta kravene om identifisering av kunder i henhold til lovkrav. En fil med informasjon hentet ut av passet ditt, samt bildet som du tar med appen, arkiveres derfor hos oss. Sletting av personopplysninger vil også skje i henhold til disse lovkravene. Dersom du har spørsmål eller kommentarer til våre personvernrutiner og vårt personvernombud, finner du veiledning til hvordan du kan henvende deg i «personvernerklæringen».
-
Hva skjer hvis jeg ikke legitimerer meg?Vi må sørge for at vi til enhver tid har oppdatert informasjon om kundene våre i henhold til hvitvaskingslovgivingen. Dette gjelder for alle banker i Norge. Vi er derfor pålagt å innhente kopi av gyldig identifikasjon der dette er nødvendig.
Ønsker du ikke å legitimere deg på nytt, kan vi være forpliktet til å avvikle kundeforholdet.